Matúš Novosad: Kresby

Matúš Novosad: Kresby

Výstava mladého slovenského maliara a pedagóga.

Autor, titul výstavy: Matúš Novosad: Kresby 
Miesto konania: Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici, Sadová 619/3
Kurátor: prof. Marián Zervan, PhD.
Otvorenie výstavy: 31.1.2025 (piatok) o 17.00 
Hudobný hosť vernisáže: Katarína Máliková

Trvanie výstavy: 31.1. 2025 (piatok) – 16. marec 2025 (nedeľa)

Komentovaná prehliadka končiacej výstavy s riaditeľom Romanom Popelárom, kurátorom Mariánom Zervanom a autorom výstavy Kresby Matúšom Novosadom.
16.3.2025 (Ne) o 15.00

Autor o výstave

Výstava prezentuje výber zo štyroch sérií kresieb, ktoré spájajú otázky rozvrhovania obrazu. Najstaršiu sériu tvorí dvanásť čiernych akvarelov z roku 2019. Pohybujú sa na pomedzí abstrakcie a humoru. Dopĺňa ich novovytvorená rozmerná sieťotlač, ktorá odráža chyby pri začiatkoch maľby tušom, čo otvára nové významy interpretácie diela. Asi najrozsiahlejšiu časť výstavy tvorí výber päťdesiatich Uhlíkov (2022-23) tematizujúcich najmä výstavbu figurálnych kompozícií – od kúpania, cez vzťahy, po utrpenie. Na ne prakticky nadväzujú intímne portréty prevedené rudkou, vytvorené v rokoch 2023-24. Prístupy ku kresbe ako princípu obrazu završujú maľby tušom, ktoré sa sústreďujú sa na matku s dieťaťom, na postupné vynáranie sa obrazu pred zrakom diváka a podmieňovanie jednej časti druhou.

Kurátorský text k výstave

Výstava Mgr. Matúša Novosada, PhD., maliara, kurátora, teoretika a kritika výtvarného umenia, predstavuje výber z jeho tvorby z rokov 2019 – 2024. Absolvent ateliéru Klaudie Kosziby, skončený doktorand na Katedre teórie a dejín umenia VŠVU v Bratislave, spolupracovník časopisu Glosolália a v súčasnosti asistent maliarskeho ateliéru Delta na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, sa sústredene venuje súčasnej maľbe s presahmi do minulosti, ktoré v nej nachádza a komplexne sa zaoberá najmä maliarskym rukopisom i rukopisom v umení  vôbec.

Preto neprekvapuje, že v Záhorskej galérii Jána Mudrocha sa predstavuje práve kresbami, kde je rukopis – spojenie obrazného myslenia a ruky – v stave zrodu. Kresba sa niekedy redukuje na prípravnú kresbu, denníkovú skicu, či prvotný rozvrh kompozície alebo záznam hľadania v pôvodnom starogréckom zmysle ichneografie. Matúš Novosad sa prihlasuje k pôvodnému zmyslu kresby ako komplexu hľadania či dokonca sliedenia, vyloveniaťahu, či ťahania (drawing) videnia cez znaky (Zeichnung) nachádzania okrskov (kresba). Nemá ambíciu rozvíjať čiastkové delenia kresby. Jeho kresba je v pravom zmysle slova transverzálna a polycentrická, prechádzajúca cez všetky jej oddelenia a autor nechce hierarchizovať žiadne  z nich.

Možno však zapochybovať: nepredstavuje nám Matúš Novosad sám predsa len nejaké delenie kresby? Napríklad klasické delenie prostredníctvom média kresby? A skutočne, akoby v roku 2019 prevládala kresba čiernym akvarelom, v rokoch 2020-2021 nasleduje kresba uhlíkom, potom kresba rudkou a napokon kresbomaľba tušom. Ale z druhej strany sú všetky tieto mediálne rozdelenia monochromatické a prepájajúce sa vnútri seba aj medzi sebou. Alebo ide o delenie nielen kresby, ale aj kresby na figuratívnu a abstraktnú? A naozaj, Matúšove kresby nám sprostredkúvajú – alebo ako by povedal Marcel Proust – odovzdávajú zo zjavu do trvania rôznym spôsobom možnosti artikulácie figúr v dvojakom zmysle: v prvom ako figúry vynárajúce sa zo zhlukov a v druhom ako figúry samých zhlukov voči pozadiu. Ale niektoré z figúr sú zasa zvyškové „chyby“ (odchýlky) alebo fragmenty, ktoré zdanlivo strácajú rozpoznávajúce súvislosti, hoci si ich každá z osamostatnených ťahových kriviek nesie vo vlastnej kresbovej pamäti v dvoch modalitách: v modalite historicky rezonujúcej s dejinami kresby aj v modalite autonómnej či sebevlastnej, ktorú si možno zrekonštruovať z jej autorskej ontogenézy.

Tieto dejúce sa kresby v stave trvania je Matúš Novosad náchylný pomocne nazývať aj abstraktnými, ale možno sú len informálne informujúce. V každom prípade nie sú deleuzovsky figurálne, teda také, ktoré deformujú tvary či figúry alebo ich zlievajú s pozadím. Kde však nastupuje zjednocujúca sila kresby v tomto prípade a ako ju identifikujeme? Ako jej dokážeme porozumieť? Práve tu prichádza k slovu spomínaná transverzálnosť Novosadových kresieb. Každá z jeho vystavovaných kresieb je založená na zmnožení pohľadov a očakáva, že sa ukáže prostredníctvom charakteristických línií rôznych dĺžok, kriviek, zaoblenín, polkruhov, rozmanitých hustôt a gradientných intenzít túžiacich po súdržnosti a náhlom reze cez všetky spojnice a aliancie, ale rovnako aj po slobode a uvoľnení – preto ich nemožno pomenovať ako figuratívne ani ako abstraktné a ani figurálne. Napätie a pátos týchto kresieb ovláda práve transverzálne a udalostné, zrodovo sa rodiace, explozívno-implozívne dianie. Prúdi, zmršťuje sa, vybuchuje, rozptyľuje sa do rôznych smerov a tvarov a zasa hľadá sebevlastný zhluk. 

Napokon Matúš Novosad sám delí vystavené kresby do určitých ikonografických celkov. Už viackrát vyslovená transverzalita síce blokuje možnosť dávať každej jednej kresbe pomenovanie, ale neznemožňuje zoskupovanie kresieb, ich diferencované zoraďovanie pod také názvy, ktoré pripúšťajú viacero kresebných riešení: privátne, portrét, láska, materstvo, erotika, kúpanie, utrpenie, vojna… Podporujú transverzalitu lebo ich možno kresliť ako stavy aj zrody tvarov v ich jedinečnosti i multiplicitách.

Iný odtieň získavajú v redukovanom počte čiar s ich silami súdržnosti, ktorými môže byť madona a iný zasa v zmnožovaní, v ohňostrojoch pentimentov, neúplných oblúkov, hojdavých rytmov, labyrintov neočakávanej hustoty, ktoré nepoznajú hranice, vyvádzajúce nás z figuratívneho omylu a zvestujúce: my nie sme madona, ale sme stavy neopakovateľnej a nekonečnej materskej lásky a dávame každému na výber. A možno sme ešte čosi viac, možno zdroj samého života vo všetkých jeho podobách. Sleduj a hľadaj naše stopy, lebo toto nachádzanie z čiar ťahaných premyslene a predsa rôznosmerne je živel kresby.

Keby som mal dodať ja sám ešte jedno delenie kresby, o ktorom tu už bola reč – ale skôr medzi riadkami a v alúziách – potom by som dodal, že kresba má svoj vlastný život, ktorý sa stretáva zo životom mimo kresby. Prvý je obrazný a druhý je protobrazný alebo poskytujúci neukončenú a prchavú obrazovosť, ktorá nás buď osloví, alebo vyhasne. Preto je mimoriadne dôležité kresbový život neustále preskúmavať, otvárať mu dvere (hebrejsky dlat alebo protosemitsky delet), aby ho mimobrazová obrazovosť dokázala osloviť a poskytla mu cesty a možnosti ako sa s ňou zžiť. O to sa Matúš Novosad usiluje rôznymi cestami a možno aj v ateliéri Delta.

Marián Zervan

Ján Mudroch

Ján Mudroch

– narodil sa 28. marca 1909 v obci Sotina (dnes mestská časť Senice),
– bol najstarší zo siedmich súrodencov, štyroch chlapcov a troch dievčat,
– otec Pavol Mudroch bol pôvodne kožušník a z najstaršieho syna chcel mať úradníka,
– prvé zoznámenie sa s výtvarným umením absolvoval v roku 1926 v súkromnej maliarskej škole Gustáva Mallého v Bratislave,
– v rokoch 1930 – 1931 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe na vlastné náklady, bez finančnej podpory rodičov, u profesora Arnošta Hofbauera,
– v rokoch 1931 – 1937 študoval na Akadémii výtvarných umení u profesora Willyho Nowaka,
– v roku 1932 sa oženil s Helenou Hajdušíkovou,
– po skončení štúdií v Prahe sa vrátil na Slovensko do Šurian, kde sa medzičasom presťahovala jeho rodina a pedagogicky tam pôsobila i jeho manželka,
– po okupácii Šurian v roku 1938 natrvalo zakotvil v Bratislave, kde pedagogicky pôsobil na rôznych umeleckých školách,
– 1938 – pôsobenie v Bratislave na Škole umeleckých remesiel
– v roku 1939 začal pedagogicky pôsobiť na novoutvorenom Oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej; o dva roky neskôr (1941) však pre svoj pokrokový a protifašistický postoj musel post opustiť. Na protest s ním odišli zo školy študenti – neskôr významní maliari – O. Dubay, V. Chmel, E. Semian, J. Šturdík, J. Novák.
– v roku 1945, na konci vojny počas prechodu frontu, sa usídlil v Senici, kde bolo pri bombardovaní mesta zničených niekoľko stoviek jeho obrazov,
– po skončení vojny naplno rozvinul rozsiahle spoločenské a kultúrno-organizačné aktivity: podieľal sa na založení výtvarného združenia s názvom Skupina 29. augusta (1945), organizoval výstavy, inicioval založenie odborného časopisu Kultúrny život, stal sa predsedom výtvarného spolku Umelecká beseda slovenská (1947), pripravoval založenie Slovenskej národnej galérie (1948) aj Slovenskej filharmónie (1949),
– v roku 1949 sa stal jedným zo zakladateľov novovzniknutej Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a zároveň jej prvým rektorom (1949 – 1952),
– do roku 1968 viedol Oddelenie portrétneho a kompozičného maliarstva na VŠVU v Bratislave,
– Senicu naposledy navštívil s manželkou Helenou v roku 1966, dva roky pred smrťou,
– zomrel 4. februára 1968 po krátkej chorobe v Bratislave, kde je aj pochovaný.

Ján Mudroch bol jedným z najvýraznejších predstaviteľov generácie umelcov nazývaných podľa roku narodenia – Generácia 1909. Jeho tvorbu definuje nikdy nekončiaci zápas o hľadanie novej formy, nového aktuálneho maliarskeho názoru, ktorý ťaží predovšetkým z hry farby a svetla, z princípov kolorizmu a v celkovej koncepcii z charakteristického poetického kánonu. Za svoju umeleckú tvorbu získal niekoľko ocenení, v roku 1963 titul zaslúžilý umelec a v roku 1968 bol vymenovaný za národného umelca in memoriam.

Peter Decheť: Powered by Power, 2020, olej na plátne, 75 x 100 cm

O autorke

Ohlasy v médiách

Na stiahnutie

Vernisáž

Teraz.sk, TASR, 11. apríla 2023 9:11
Záhorská galéria sprístupní výstavu Kresby Jána Mudrocha

Záhorí.sk, KamVen, 5. apríla 2023:
Kresby Jána Mudrocha /Záhorská galéria v Senici

NaZáhorí.sk, Angelika Kmecová, 13. apríla 2023
V Záhorskej galérii dnes začínajú výstavy Akvizície a Kresby Jána Mudrocha

Správy RTVS z regiónov, piatok 14.04.2023 17:10
Príspevok od 11:30:
Dominika Kusá: Kresby Jána Mudrocha

RTVS.sk, Správy RTVS, piatok 14.04.2023 19:00
Príspevok od 47:55:
Dominika Kusá: V Senici sprístupnili kresby J. Mudrocha

RTVS, Kultúra SK, Nedeľa 16.04.2023 18:00
Príspevok od 24:00:
Pozvánka Kresby Jána Mudrocha 

Správca obsahu © Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Tvorba web stránky © E – GO, s.r.o.
Grafický layout © Envato Pty. Ltd.
Technický prevádzkovateľ –
WebHouse s.r.o.
Redakčný systém – WordPress © Free Software Foundation (GNU GPL)

© 2019 Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici

Zriaďovateľom Záhorskej galéria Jána Mudrocha v Senici je Trnavský samosprávny kraj

Mediálna podpora