- Úvod
- Výstavy
- Podujatia
- 2024
- 35. výročie Nežnej revolúcie
- Workshop Arteterapia
- Po stopách umenia s Jánom Mudrochom II.
- Komentovaná prehliadka a koncert
- Workshop s Kristínou Hroznovou
- Výtvarné a edukačné programy Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici 2024
- Workshop spájania
- Letné tvorivé dielne 2024
- VÝTVARNÁ SÚŤAŽ
- Noc múzeí a galérií 2024
- Po stopách umenia s Jánom Mudrochom
- Ranoromantické duetá pre dve gitary
- Nedeľný ateliér 2024
- Kreatívny ateliérik 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2024
- O galérii
- Zbierky
- Obchod
- Kontakt
- English
ZGJM.sk › Výstavy › Archív výstav › 2024 › Jana Bednárová: Kolónia Pralesov
Jana Bednárová: Kolónia Pralesov
Jana Bednárová: Kolónia pralesov
O výstave
Výstavný projekt Kolónia pralesov predstaví výsledky viac ako rok trvajúceho umeleckého a terénneho výskumu slovenskej umelkyne Jany Bednárovej. Cieľom výskumu nazvaného Terárium je konzervácia nazbieraných okamihov z divokej prírody severovýchodnej Indie. V tvorivom procese sa autorka posunula postupne z role zberateľky do role tvorkyne – manipulátorky, pracujúcej s ready-made prírodným materiálom, z ktorého následne vytvárala živú sochu, operujúcu s metaforou účasti človeka na tvorbe vonkajšieho sociálneho a ekosystému. Klasickejšie práce s prírodnými materiálmi akými sú pigmenty, hodváb, či ručne vyrábaný papier, inšpirované tradičnými umeleckými technikami juhovýchodnej Ázie budú prezentované v kontakte s bio-art inštaláciou z nazbieraných artefaktov orchideí, čím autorka vo výstave otvára otázky súvisiace so súčasnými postkoloniálnymi a environmentálnymi diskurzami.
Adrián Kobetič
Ján Mudroch
O autorke
nar. (1986 Myjava)
janabednarova.com
VZDELANIE:
2014 – Magisterský titul (MVA) Katedra maľby, Faculty of Fine Arts, MS University of Baroda, India
2012 – Bakalársky titul (BcA.), Katedra maľby, Fakulta Výtvarných Umění, VUT, Brno
2011 – Stáž na katedre maľby, VŠVU, Bratislava, CEPUS štipendium
2009/2010 – Stáž na Fakulte výtvarných umení, University of Pais Vasco, Bilbao, Španielsko, ERASMUS štipendium
OCENENIA A GRANTY
2024 – Umeleká rezidencia Tao Hua Tan, Anhui Province, Čína
2024 – Štipendium FPU na realizáciu projektu Terárium
2023 – Grant Fondu na Podporu Umenia pre realizáciu solo výstavy: Osobný Biotop, Galéria Zichy, Bratislava
2022 2023 – Grant Fondu na Podporu Umenia pre výtvarnú mobilitu Plenér Kaziranga, Kaziranga National park, Assam, India a Dzukou Valley, Nagaland India
2021 – Asia-Europe Foundation grant pre realizáciu projektu
2020 – Štipendium Fondu na Podporu Umenia pre tvorbu a realizáciu diel
2019 a 2020 – finalistka súťaže MAĽBA
SAMOSTATNÉ VÝSTAVY:
2023 – Osobný biotop, kurátorka: Beata Jablonská, Architekt výstavy: Jozef Fugger
2022 – Dôverné Teritórium/Confidencial Territory, kurátorka by Martina Ivičič, Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Trenčín,
2021 – Splynúť s divočinou / To blend into the Wilderness, kurátorka by Martina Ivičič Ateliér XIII, Bratislava
2019 – Root Bridges, kurátorka:Martina Ivičič, Galéria Čin Čin, Bratislava, Slovakia
SKUPINOVÉ VÝSTAVY (VÝBER)
2022 – Decembrové stopy 10, Galéria Čin Čin, Bratislava
2022 – Festival DOM – Záhrada, kurátorky: Mariana Brindzová & Martina Ivičič, Prüger-Wallnerova záhrada, Bratislava
2022 – Decembrové stopy 9, Galéria Čin Čin, Bratislava
2022 – Príroda je Ona (Nature is Her), kurátorka: Valentína Kasper Rosputinská, Penati Golf Resort, Šajdíkove Humence
2021 – NEW WAVE, kurátorka Mária Horváthová, T.O.P. Auto Premium Art Gallery, Bratislava
2020 – ARTBASE, kurátorka: Zuzana Danková, Dot. Contemporary Art Gallery, Bratislava
2020 – Maľba 2020, Group Exhibition of the finalists of the art competition for young art, Nedbalka Gallery, Bratislava
2019 – Decembrové stopy 8, Galéria Čin Čin, Bratislava,
2019 – Maľba 2019, Group Exhibition of the finalists of the art competition for young art, Nedbalka Gallery, Bratislava
2019 – Cultural Mosaic, skupinová výstava organizovaná galériou Art Novelty Gallery s podporou Indian Council of Cultural Relations a Department of Arts and Cutlure, Mizoram, kurátorka: Lalhming Mawii Galéria: Vanapa Hall, Aizawl, Mizoram, India
2018 – Peh Khaw, medzinárodná skupinová výstava, kurátorský projekt, Galéria Windermere Resorts Gallery Shillong Meghalaya, Shillong, India
2018 – Decembrové stopy 7, Galéria Čin Čin, Bratislava
2014 – MVA II, The Gallery Faculty of Fine Arts, Baroda, India
2011 – Pokračuj…, Galéria Chodovská Tvrz Praha,
2010 – “Pintura al aire Libre Sondika”, výstava finalistov súťaže Pintura al aire Libre, Sala de Exposiciones, Sondika, Bilbao, Spain
V ZBIERKACH:
Galéria Nedbalka, Bratislava, Slovakia
Galéria Čin Čin , Bratislava, Slovakia
Ateliér XIII, Bratislava, Slovakia
Tourism Department, Government of Meghalaya, India
DC Office, Government of Meghalaya, India
Jana Bednárová žije a tvorí v Indii. Môže sa zdať, že táto informácia v čase globalizácie a sociálneho sieťovania sveta nestojí ani za zmienku. Možno, keby nepochádzala zo Slovenska a už niekoľko rokov sa nepokúšala ľudsky, kultúrne a výtvarne spájať tak rozdielne krajiny. Toto jej úsilie je výnimočnou aktivitou, tak ako jej pozícia na domácej výtvarnej scéne. Dokonca, aj jej doterajšia kariérna biografia sa vymyká bežnému profilu slovenskej umelkyne. Nevyštudovala výtvarnú akadémiu v Bratislave, v Banskej Bystrici a ani v Košiciach, teda ako väčšina výtvarníčok a výtvarníkov pohybujúcich sa na slovenskej výtvarnej scéne. Rozhodla sa pre štúdium na brnenskej Fakulte výtvarných umení, odkiaľ sa postupne rozbiehala na skusy do španielskeho Bilbaa, či na semestrový pobyt strávený na bratislavskej Koceľke. Aj počas svojho štúdia na domovskej škole zažila niekoľko ateliérových pedagógov, čo ju v konečnom dôsledku pripravilo svet vnímať a prijímať v jeho ponúkanej rozmanitosti. To, že na magisterské štúdium sa odhodlala vybrať, pre Stredoeurópanku predsa len vzdialenej Indie, bolo vyústením jej prijatia umenia ako ustavičného hľadania a putovania. Žije tam podnes a vyzerá to tak, že objavovanie a usádzanie sa v neznámom území, pojala za svoj umelecký koncept.
Okrem konvenčnej maľby na plátno autorka aktuálne tvorí s ručne vyrábanými prírodnými pigmentami a tušom, ktoré sa používajú v tradičnej miniatúrnej Asámskej maľbe – Hengul Haital. Tieto farby sa používali po stáročia pre zaznamenávanie a ilustrovanie indických manuskriptov. Ako podklad používa ručne tkaný lokálny hodváb Eri, Tussar a Muga a prírodný papier. Pre tvorbu a autorský prístup Bednárovej je signifikantná archivácia záznamov alebo „portrétov“ prirodzeného prostredia, z ktorého sme vzišli a znovuobjavovanie prepojenia človeka s prírodou. Autorka zdôrazňuje význam uchovávania portrétu nedotknutej prírody a sprítomňuje zabudnutú myšlienku vzájomnej koexistencie.
Z kurátorského Textu Beaty Jablonskej k výstave “Osobný Biotop” v Galérii Zichy 2023
Peter Decheť: Powered by Power, 2020, olej na plátne, 75 x 100 cm
Ohlasy v médiách
Teraz.sk, TASR, 9. augusta 2024 8:37
Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici otvorí dve nové výstavy
Záhorí.sk, KamVen, 9. augusta 2024:
Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici otvorí dve nové výstavy
TV SEN, 13. 8. 2024
Jana Bednárová – výstava Kolónia pralesov: